Publikacje
Produkcja dźwięku imersyjnego. Praktyczne metody zastosowania dźwięku ambisonicznego wyższego rzędu do tworzenia produkcji audiowizualnych VR/360°
Systemy wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości stają się coraz bardziej popularne. Rosnące wymagania konsumentów odnośnie do treści i jakości treści mają ogromny wpływ na rozwój zarówno w obszarze immersyjnego wideo i przemysłu gier, jak i w dziedzinie systemów dźwięku przestrzennego. Tradycyjne systemy stereo czy surround (np. 5.1, 7.1) nie są jednak wystarczające do zaspokojenia potrzeb współczesnego odbiorcy. Aby sprostać wymaganiom, konieczne jest rozszerzenie tradycyjnie pojętej produkcji w obszarze dźwięku przestrzennego. W niniejszym artykule podjęto temat produkcji dźwięku przestrzennego opartego na ambisonii wyższego rzędu (ang. High Order Ambisonics), w tym nagrywanie i postprodukcję dźwięku towarzyszącego materiałom wideo o wysokiej rozdzielczości VR/360°. Artykuł został opublikowany w monografii pt: Postępy Badań w Inżynierii Dźwięku i Obrazu pod redakcją K. J. Opielińskiego.
Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej Wrocław 2021. ISBN: 978-83-7493-183-0.
Publikacja przewodnika dotyczącego produkcji ambisonicznej w ramach projektu Immersify
Dokument przygotowany w ramach prac badawczych realizowanych w ramach projektu Immersify. Przewodnik przedstawia praktyczne wskazówki i zagadanienia w kontekście tworzenia imersyjnych materiałów dźwiękowych opartych o ambisonię wyższego rzędu (eng. high order ambisonic).
Referat pt: „Immersify tests an ambisonics sound” oraz demonstracja instalacji ambisonicznej podczas NPAPWS 2019 w Pradze
Referat, w którym przedstawiono problematykę związaną z przygotowaniem workflow produkcyjnego dedykowanego ambisoni wyższego rzędu (eng. high order ambisonics).
Projektowanie oraz tworzenie systemów zarządzających w niekonwencjonalnych instalacjach dźwięku przestrzennego.
Instalacje dźwięku przestrzennego od wielu lat stanowią przestrzeń współpracy pomiędzy artystami dźwiękowymi oraz inżynierami. W historii tego typu działania prowadziły do nowatorskich roz-wiązań w dziedzinie konstruowania nowych systemów dystrybucji dźwięku przestrzennego, znaczą-co wykraczających poza ówczesne trendy. W publikacji omówione zostały dwa autorskie projekty instalacji wielogłośnikowych dla prezentacji kompozycji przestrzennych: Akusmonium nawiązują-ce do historycznego Acousmonium oraz instalacja głośnikowa z „Pokoju do Słuchania”, autorskiej wystawy kompozytorki Hani Rani oraz studia Architektonicznego Zmir. Na podstawie tych przy-kładów omówiona została problematyka związana z konstruowaniem jak również projektowaniem systemów komputerowych pozwalających na zarządzanie sygnałem w instalacjach wielogłośnikowych.